Vi kjørte demo båten sjøveien til Southampton og tilbake!

By Bjorn-Toni Bakken 3 months agoNo Comments
Home  /  Nyheter  /  Vi kjørte demo båten sjøveien til Southampton og tilbake!

For en fantastisk tur dette ble!
Som du kunne lese i forrige post om Seawork International så bestemte vi oss for å bli med på denne meget viktige utstillingen i Southampton England. Med en gang dette ble bestemt så begynt vi å kikke på alternativene for hvordan vi skulle få båten til Southampton. Først så kikket vi på å frakte den på trailer og ferge, men raskt dukket ideen om å kjøre den dit sjøveien. Så fort denne ideen ble nevnt så var det ingen annen metode som var av interesse lengre. Vi begynte derfor raskt å planlegge ei sjø rute til Southampton.

Den korteste og raskeste veien ville vært å kjørt direkte ifra munningen av oslosfjorden til sørøst spissen av England. Men å krysse Nordsjøen er ikke bare bare, og de fleste advarer mot dette. Ruta ble derfor å reise ifra Oslo ned langs vest kysten av Sverige til Ängelholm.

Klar for reisen

I Ängelholm mønstret Per av, mens Pontus mønstret på. Morgenen etter satte vi så kurs for Tyskland og Kiel kanalen, men det ble også tid til en liten stop i Marstal Danmark. Kiel kanalen er 99 km lang og knytter Østersjøen og Nordsjøen sammen. Går man inn ved Kiel så kommer man ut ved Brunsbüttel, i Tyskebukta. For å komme inn i Kiel kanalen så må man igjennom sluser.

Fortøyd i slusen for å komme inn i Kiel kanalen

I kanalen så er det max fart på 8 knop, noe som gjør den 99 kilometer lange strekka en nesten 7 timers tur. Området rundt kanalen er veldig frodig, og med strålende vær så var det perfekt å kjøre ifra flybrigden på båten vår.

Bruer over Kiel kanalen

Etter å ha kommet oss igjennom Kiel kanalen så overnattet vi i Coxhaven Tyskland. Neste etappe gikk til Amsterdam, med en liten pitstop i Harlingen, også det i Nederland.

Harlingen Nederland

Etter å ha overnattet i Amsterdam så satte vi kursen videre vestover. Vi oppdaget så att vi ikke hadde marine kart for den engelske kanal, så da ble det et stop i Nieuwport Belgia.

Manglende kart for den Engelske kanal

Etter litt tid her så løste dette seg, og vi kunne fortsette kursen mot Dover i England. Her overnattet vi før vi kjørte til først til Portsmouth, hvor Pontus mønstret av og jeg kjørte båten videre til Southampton hvor båten skulle være en ukes tid, før den så skulle hjem igjen.

Når ruten for hjemturen skulle legges så var Pontus tilbake på plass, og vi var begge enige om at det hadde vært mer interessant å kjøre en annen rute hjem enn den vi kjørte til Southampton. Vi ønsket også å kjøre innom London, og Skottland, før vi krysset østover til Norge. Og sånn ble det.

Vi tok oss opp elva Thames som renner igjennom London. Her fikk vi også et kjempebra bilde av båten foran Westministerpalaset med Big Ben. Vi overnattet også på elven ca 45 minutt unna London sentrum.

Westministerpalaset i London

Neste dag så fortsatte vi turen nordover men på grunn av litt dårlig vær så kom vi oss ikke så langt, men måtte overnatte i Lowestoft. Været var med oss dagen derpå, som gjorde det mulig å kjøre helt til North Shields. Nest dag så la vi ruta om The Holy Island of Lindisfarne, med det historisk kjente Lindisfarne kloster ruinene. Det var her det første Viking raidet tok sted i 793, noe som har blitt den offisielle starten på Viking tiden.

Lindisfarne kloster ruiner

Deretter kjørte vi helt til Peterhead, Skottland. Her møtte vi den skotske representanten for OXE. Han hadde også noen veldig interesserte båtfolk som vi viste frem båten og motorene til.

Peterhead havn Skottland

Etter dette ble kursen satt for Norge. Distansen var på 303 nautiske mil. Turen gikk som en drøm frem til de siste 40 nautiske milene. Da ble det brått mye vind og store bølger. Etter å ja jobbet oss fremover i ca 2 timer så bestemte vi oss for å stoppe i Mandal og heller kjøre den siste etappen neste dag.

Sånn ca ble turen seendes ut tilslutt.