Etappe 5 av vår Norgesturne ferdig – tryggt fremme i Bodø!

By Bjorn-Toni Bakken 7 months agoNo Comments
Home  /  Norgesturne  /  Etappe 5 av vår Norgesturne ferdig – tryggt fremme i Bodø!

Etter en veldig lang vinter pause så var det på tide å fortsette vår Norgesturne. Vi fortøyde båten ved våre venner på Hitra Maritime i midten av november i fjor og siden da så har tiden flydd. Men lysten for å kjøre litt båt igjen har økt proporsjonalt med jo seinere i 2019 kalenderen viste så det var to spente karer som satte seg i bilen for å kjøre nordover til Hitra natt til mandag 6 mai.

Selv om ikke vi har kjørt båten siden november så har den blitt testet og brukt flittig av Hitra Maritime under tiden. De har selv hatt gleden av å kjøre den hit og dit på korte og lengre turer og har ikke noe annet en meget positive ord å si om den.

Vår plan var at mandag skulle brukes til å kjøre båten til Trondheim, for at vi der skulle vise frem båten og gi demo turer til både private interessenter men også representanter ifra private og offentlige organisasjoner. Sånn ble det ikke. Ca halvveis til Trondheim i Trondheimsfjorden så er vi dessverre uheldige og kjører på en tømmerstokk som flyter i vannskorpen. Den gjør ingen skade på aluminiumsbåten, men på styrbord motor så knuser den motorens “nose cone”. Denne nose cone regulerer vann inntaket sånn at det kommer passe med vann inn for kjøling av motorene. Siden denne nå var borte så er det anbefalt å ikke kjøre fortere enn 10 knop, noe som gjorde at turen in til Trondheim tok mye lengre tid (vi cruiser normalt i 27-29 knop).

Et større problem var at vi dermed heller ikke kunne gi demoturer til alle de som vi hadde gjort avtaler med i Trondheim. Vi bestilte kjapt en nose cone men siden uhellet skjedde seint mandag så ble ikke den sendt med posten før på tirsdag, og vi ville ikke få den før på onsdag. Dette skapte selvsagt problemer for vårt tettet kjøreplan og vi hadde ikke mulighet til å gi noen demoturer i Trondheim. Men siden båten skal tilbake til Trondheim for å vises frem under messen Aqua Nor 20 – 23 august, så informerte vi om dette til de som skulle teste båten.

En nose cone kan du skifte mens båten ligger i vannet, men siden dette var en demobåt, og det var flere som skulle låne den senere, så ønsket vi å være ekstra grundige og ta båten opp for å visuelt kontrollere at ikke noe annet også hadde tatt skade av uhellet. Derfor dro vi til Selfa Arctic i Trondheim som hadde kran til å løfte oss opp. Gutta her var veldig hjelpsomme og litt nysgjerrige på båt og motorer så det ble en del spørsmål her også som bare er hyggelig.

På onsdag kunne vi igjen legge ut på reisen videre og neste stoppested var Namsos. Her samarbeidet vi med de dyktige karene i Nyheim-Maskinservice AS for å lage en åpen demo arrangement i havna. Også her dukke både nygjerrige privatpersoner og representanter for private og offentlige organisasjoner opp, deriblant politiet.

Turen gikk videre nordover på Torsdag. I utgangspunktet så hadde vi tenkt å bruke en dag i Rørvik området, da det her finnes mange interessante selskaper innom fiskeoppdrett. Vår erfaring så langt etter å ha vist frem båten er at den egner seg ypperlig som en rask transport båt. Dette er noe oppdretterne trenger og bruker mye av, så vi prøver å komme oss innom flest mulig av Norges største fiskeoppdrettsselskaper. Dessverre så hadde uhellet vi var utsatt for i Trondheimsfjorden gjort at vi var en dag etter skjema, og vi var også påmeldt Båtmessa som skulle starte i Sandnessjøen fredag. Vi valgte derfor å kjøre forbi Rørvik i denne omgang og reise rett til Sandnessjøen. Siden vi kom sør ifra så kjørte vi forbi de kjente fjellene “Syv Søstre” på vei til Sandnessjøen.

IMG_3699Båtmessen i Sandnessjøen var en virkelig hyggelig bekjentskap. Den var selvsagt ikke så stor når man sammenligner med Sjøen For Alle og Båter i Sjøen, men den var vel besøkt, og dekket veldig mye av markedet. Det var også tydelig at folk her hadde et annet forhold til båter enn hva man møter på messene i Oslo. Mange besøkende her trengte og brukte båt daglig enten privat eller i jobb og det året rundt. Igjen så var interessen i demobåten stor og jeg tror vi startet og stoppet OXE motorene 20-30 ganger i døgnet for at folk skulle kunne høre hvordan de gikk.

Da messa var over på Søndag så valgte vi å kjøre sørover igjen til Rørvik, da vi hadde booket om alle møtene med oppdrettsselskapene her som vi opprinnelig skulle ha gjort føre messa. Det ble derfor en god del kjøring ekstra (ca 180 nautiske tur retur), men vi mente det var verdt det.

Etter at vi var ferdige i Rørvik så hoppet Per av og tok flyet sørover, mens jeg igjen satte kursen nordover, denne gang til Tonnes og John Cato Kvanli som er en forhandler for OXE motorene. Her overnattet jeg til Tirsdag, hvor turen gikk videre nordover til Ørnes, hvor jeg plukket opp Øyvind i Meløy Adventure. Øyvind har vært i kontakt med oss siden første gangen vi la ut informasjon om vår planlagte Norgesturne. Han ønsket å få prøve båten over noen dager, for virkelig å teste båten i forhåpentligvis varierende vær og sjøforhold. Vi hadde blitt enige om å låne han båten en ukes tid. Sammen kjørte vi videre nordover til Bodø hvor jeg hoppet av og med 2 minutters margin rakk toget sørover til Trondheim.

Mens vi ga demoturer i Rørvik så passerte vi også 500 timer på motorene!! Det har med andre ord blitt en god del kjøring siden demobåten ble sjøsatt 2. mai i fjor.