Demobåten AluVenture 11000 XE gikk som en drøm under jomfruturen!

By Bjorn-Toni Bakken 3 months agoNo Comments
Home  /  Norgesturne  /  Demobåten AluVenture 11000 XE gikk som en drøm under jomfruturen!

Tidligere i år under båt messa i Düsseldorf så viste vi for første gang frem vår nye modell – AluVenture 11000 XE. Vi har sammen med ledende produsenter sammen bygget og utstyrt denne nye demo båten. OXE forhandleren i Norge er sterkt involvert, og det samme er Garmin, Telmo Control, CoastKey og Ullman. Demo båten ble mottatt med en kjempe interesse og båten var helt klart den mest besøkte i hallen hvor vi sto. Men den var ikke helt ferdig, så etter messa gikk turen tilbake til verftet. Der ble hun gjort klar, og hun har også blitt testet litt i vannet rundt Kuressaare, hvor verftet ligger. Noen veldig interesserte kunder har også besøkt oss der og testet båten. Men den første virkelig turen – jomfruturen – ble gjort i løpet av helgen, når vi kjørte henne ifra Roomassaare Havn, til Ängelholm på vest kysten av Sverige.

Det var tre personer som dro til Kuressaare for å kjøre båten til Ängelholm: Per Wikheim, daglig leder Link Norge, den norske importøren av OXE motorer, erfaren sjømann. Karl-Oskar Fridh, ingeniør ifra Cimco Marine AB, det innovative svenske firmaet som har utviklet og selger OXE motorene, litt erfaring med båtkjøring, og meg selv, Bjørn-Toni Bakken, markedsansvarlig i AluVenture, førstereisgutt.

AluVenture 11000 XE Demobåt i Roomassaare Havn

Etter å ha satt på henne nye propeller (fem blads), byttet noen turbo kåper på motorene, og handlet nødvendig proviant, så la vi ut ifra Roomassaare Havn på Lørdag 19 Mai i 15:00 tiden. Havet var da ganske flatt og vi hadde ingen problemer med å få henne opp i marsjfart. Dette gikk kjempe greit helt til vi rundet hjørnet på Saaremaa øya, og skulle begynne å krysse Østersjøen mot Gotland. Her var det mye meir sjø, med 1,5 til 2 meters bølger som kom inn ifra siden. Båten håndterte dette kjempefint, men med en fart nå på 13-14 knop, og to passasjerer med liten erfaring med sånn sjø, så bestemte vi oss for å snu, og heller reise på natta når vannet hadde roet seg. Vi fant en liten havn (Mõntu) hvor vi fortøyde og fikk fylt på litt diesel. Vi fikk her låne bilen av havne vakten sånn at vi fikk oss ut til Sõrve Fyr (på imponerende 52 meter) og restauranten som lå der for en bedre matbit.

Sõrve Fyr, Saaremaa, Estland

Denne natta sov vi i båten. Hytta har rom for to personer, mens en person sov på benken i pilothuset. Det ble bare ca 5 timer søvn på oss alle tre da alarmen sto på klokken 3 på morgenen Søndag. En rask dusj på oss, litt mat, og så fyrte vi opp OXE diesel motorene igjen og forlot havnen. Denne gangen var Østersjøen rolig så vi fikk opp farten, og sol oppgangen var virkelig vakker.

Soloppgang ifra Mõntu Havn, Saaremaa, Estland

Båten, elektronikken og motorene fungerte som det skulle så vi kunne holde marsjfart hele veien til Gotland. Her kjørte vi opp igjennom Fårösund sundet og så videre til Visby, som er den største byen på Gotland. Visby er en veldig sjarmerende liten havneby med trange gater, gamle bygninger, et koselig torg og hyggelige mennesker. Vi tok her en bedre pizza lunch på Mille Lire da klokka var 11. Opprinnelig hadde vi fundert på å bli her ei natt, men vi bestemte oss for å reise videre på turen vår.

Visby Gotland Sverige

By sentrum, Visby Gotland Sverige

Forlater Visby Havn

Kursen gikk så videre mot Öland, og vi valgte å kjøre i mellom Öland og fastlands Sverige. Vi kjørte til Borgholm, hvor vi fylte 800 liter med diesel, før vi fortsatte videre til Kalmar. Har bestemte vi oss for å overnatte, så vi fortøyde båten, fant oss et sted å spise (Pinchos) før vi tok kvelden. Igjen var det meningen å fortsette reisen i mellom 3-4 tiden på morgenen så det ble ikke mye tid til å utforske Kalmar, ei heller ble det mer enn 4 timer med søvn denne natten.

Kalmar Slott

Forlater Kalmar Havn

Fyr på vei ut av Kalmar Havn

Turen videre gikk rett over Hanöbukten, før vi kjørte forbi Smyghuk, som er Sveriges sørligste punkt. Vi kjørte så opp Falsterbokanalen for å spare litt tid. Her hadde vi en klarering på hele 40 cm imellom båten og broen. Litt skremmende, men god margin tross alt.

Falsterbokanalen

Vi var nå i Øresund, og kjørte under den kjente Øresundbrua, med retning nordover. Vi hadde snakket om og vurdert å stoppe i København, men flere Cimco ansatte ønsket å møte oss til havs og bli med på den siste reisa inn til havn i Ängelholm denne dagen. Andre grunner lå også bak avgjørelsen om å stå over et stop i København på denne turen, så det får bli neste gang.

Øresundbrua

På veien kjørte vi forbi Kronborg Slott, på Helsingör, Danmark, før vi tok en god lunch i Mölle, ca 35 minutter ifra endelige målet, Skälderviken båthavn i Ängelholm. Her ble vi møtt med sprudle vann, før vi ble invitert til et møte ved Cimco Marines kontorer.

Kronborg Slott Helsingör Danmark

Skälderviken havn i Ängelholm

Båten skal nå være i Ängelholm frem til High Speed Boat Operations messa i Gøteborg som begynner Tirsdag 5 juni. I mellomtiden så skal motorene ha service, Cimco skal også teste båten og motorene, de skal prøve den med noen andre typer propeller, og også sammen med ingeniører ifra den amerikanske produsenten Seastar, som produserer Optimus 360 Joystick systemet som vi har to stykk av på båten, gjøre visse tester og optimeringer sammen.

Jomfruturen gikk kjempe bra. Å kjøre time på time var ikke noe problem da arbeidsmiljøet i pilothuset er veldig bra. Pilothuset står på gummi føtter, noe som senker dB nivået og minsker vibrasjoner ifra motorene. Det var også mulig å varme opp pilothuset med varme ifra OXE motorene som er ferskvannsavkjølte. Hytten var også grei å ha, og komfortabel. Båten har en lang vannlinje, med en spiss V-bunn, som gjøre at båten er veldig stabil og myk i vannet. Selv om vi cruiset på 30-31 knop så var det lett å få en time eller to på øyet under veis.

Motorene har også fungert eksemplarisk. Et snittforbruk på oppunder 40 liter er veldig bra, når man har kjørt ca 540 nautiske mil i løpet av 48 timer. Å legge til i havnene vi var innom var også en lek med Optimus 360 Joysticken, spesielt ifra flybridge posisjonen som ga veldig god oversikt. Radar, ekkolodd, VHF radio og kartplottere ifra Garmin har også fungert. Båten er også utstyrt med en Garmin AIS modul, som gjør det mulig for alle som ønsker å følge båten igjennom Marine Traffic websiden eller mobil appen. Dette er en kjempe bra løsning som vi skal skrive litt om i et eget innlegg.

CoastKey løsningen fungerte også som båt nøkkel. Vi slapp å teste dødmannsknapp løsningen på denne turen men vi kommer til å gjøre det ved en senere anledning og filme hvordan den fungerer og kan redde liv.

Alt i alt en kjempe tur. Som første reise gutt så ga dette kjempe mersmak, og jeg ser nå virkelig frem til å legge ut på Norgesturneen. Ønsker du å ta en nærmere kikk på båten så ta kontakt og fortell oss hvor du holder til, så kan vi fortelle deg når vi planlegger å være i ditt område. Båten skal helt opp til Kirkenes så du må ikke komme til Oslo for å teste denne.

Bjørn-Toni

Google kart med reiseruten ifra Kuressaare Estland til Ängelholm Sverige er vist.