Bergen – Molde er i boks, dermed er etappe 4 av Norgesturnén over!

By Bjorn-Toni Bakken 4 weeks agoNo Comments
Home  /  Norgesturne  /  Bergen – Molde er i boks, dermed er etappe 4 av Norgesturnén over!

Vi har fått mye oppmerksomhet når vi har ligget med båten innerst i Vågen i Bergen, dermed var det litt med blandede følelser at vi forlot Bergen for å legge ut på vår etappe nummer fire av Norgesturnén, som skulle gå ifra Bergen til rosenes by, Molde.

Med oss på veien ut av Bergen havn så fikk vi selskap av journalist Jan Hanchen Michelsen som ønsket å oppleve båten over noen timer med kjøring for å danne seg et godt bilde av den. Jans erfaring ifra turen vil komme på trykk i Båtliv i begynnelsen av 2019 og vi gleder oss til å lese dette da han fikk et meget godt inntrykk av båten og det ekstremt komfortable førerhyttemiljøet.

Tidligere på denne Norgesturnén så har vi passert Norges sørligste fastlandspunkt – Lindesnes Fyr -og i løpet av denne etappen så passerte vi forbi Norges vestligste. Dette stedet heter Vardetangen og ligger på 60° 48′ 36,6146 nordlig bredde og 04° 56′ 43,1825″ østlig lengde fra Greenwich, ikke langt ifra det kjente olje produksjons annlegget på Mongstad.

Vardetangen, fastlands Norges vestligste punkt

Første overnatting under denne etappen skjedde i Florø. Dagen etterpå så tok vi turen inn Nordfjorden helt til Sandane for demonstrasjon av båten. Etter dette så var det tilbake ut fjorden og på tide å runde Stad og Stadhavet, det farligste og mest værutsatte havstykket langs norskekysten. Selv vikingene dro skipene sine over Dragseidet på Stadlandet for å unngå å seile rundt Stad i dårlig vær. Kombinasjonen av vind, strøm og bølger gjør at strekningen er spesielt krevende å seile i. Både havstrømmer og havbunnen sin topografi skaper spesielt vanskelige og uventede bølgeforhold. Svært høye bølger kommer fra ulike kanter samtidig og skaper kritiske situasjoner for fartøy. Tung sjø kan også henge igjen flere dager etter at vinden har stilnet, noe som igjen fører til vanskelige seilingsforhold, selv på stille dager.

Kråkenes fyr, like sør for Stad, er den meteorologiske værstasjonen i landet med flest stormdøgn, enkelte år over 100 stormdøgn. Bare siden 2. verdenskrig har det vært en rekke skipsforlis og nestenulykker på Stadhavet, og 34 mennesker har druknet. Dette er også hvorfor det her planlegges verdens første skipstunnel! Dette meget spennende prosjektet kan du lese mer om på deres hjemmeside her.

Stad tunnelen

Dagen da vi rundet Stad så var det ingen bruk for tunnellen. Det var rolige 5-6 m/s og bølger på 1-1.5 meter på det værste.

Turen videre gikk så til Straumgjerde, før vi overnattet i Ulsteinvik. Her i Ulsteinvik fikk vi på morgenen Onsdag se flere interessante skrog av fremtidige store ship. Her ligger begge de nye Hurtigrute båtene til ferdigstilling og verdens største hybrid båt. Denne er det Color Line som har bestilt og båten vil kunne gå opp hele Oslofjorden på strømdrift.

Vi dro så til Ålesund, hvor vi hadde avtalt møter med noen forhandlere og Kystverket, blant andre. Ingen av oss ombord hadde noen gang vært i Ålesund før, så vi ble kjempe positivt overrasket når vi kommer inn vakre Ålesundet. Vi ser dessverre ingen ledig plass for oss å legge til, men vi ser så plutselig noen som står å vinker oss inn på ei privat brygge. Vi spør om det er okay hvis vi ligger der mens vi tar en lunsj og får som svar at vi kan ligge der så lenge vi ønsker i bytte mot å svare på alle spørsmålene hans om båten, motorene og utstyret om bord! Flere nysgjerrige kommer forbi og plutselig har vi stått der i neste to timer hvor vi svarer på spørsmål og tar folk med ut på noen demoturer.

Vi blir så anbefalt å leie et rom på Hotel Brosundet og vi er veldig glade for at vi gjorde dette, fordi Brosundet var et fantastisk hotel. Det er skjelden jeg promoterer hotel, men besøker du noen gang Ålesund så vil jeg sterkt anbefale deg å overnatte her! Det ble også tid til å kikke litt rundt i byen med den kjente Jugendstilen, og vi er veldig imponert over Ålesund. Vi vurderte å bli ei natt til i Ålesund pga av hvor godt vi likte oss i byen, men vi dro videre til Molde, da vi også hadde avtaler om å vise frem demobåten her også.

Oppholdet i Molde ble ikke lenge, da vi dro ut tidlig neste morgen. Vi hadde flere avtaler om å vise frem båten i Kristiansund, og vi hadde også bestemt oss å kjøre båten hele veien til Hitra, hvor vår samarbeidspartner Hitra Marine hadde plass til båten.

I Kristiansund ble vi møtt av mange interessert i båten. Lokal avisa Tidens Krav fikk også med seg besøket våres på havna og la ut denne saken på sin hjemmeside.

Tidens Krav, lokalavis Kristiansund

På vei til Hitra så stoppet vi også en tur innom Smøla for å møte en mulig forhandler. Her fikk vi så høre om en båt med motorstopp ikke så langt unna så vi dro ut for å taue båten i havn.

Tauing av båt med motorproblemer

Det ble dermed mørkt før vi kom frem til Hitra Marine, hvor vi fortøyde demobåten, fikk oss til hurtigferja som tok oss til Trondheim havn, hvor vi så tok natt toget tilbake til Oslo. Ønsker du å kikke nærmere på demobåten mens den ligger på Hitra så tar du bare kontakt med Hitra Marine.